הפיתוח החדש של צבא ארה”ב: טפט נגד מרגמות

טפט נגד מרגמות

סכנות רבות אורבות לכוח לוחם בזמן שהוא מפטרל בשטח בנוי: במהלך תמרון רגיל בין רחובות וסמטאות כל חלון, דלת או חור הצצה מספקים לאויב מסתור והזדמנות לפגוע בכוח הלוחם עוד לפני שהוא הבין מה הכה בו. יכולת ההתמודדות של צבאות שונים עם לחימה בשטח בנוי הולכת ומשתכללת מיום ליום. צה”ל נחשב אחד המומחים בשיטת לחימה זו, עם זירת קרב מתמשכת אשר רובה מורכבת משטח בנוי. אך עדיין חיילים נתקלים במהלכה בקשיים רבים ולא פעם מוצאים את עצמם בסכנת חיים.

כך למשל, לא פעם כוח נאלץ להתבצר בתוך מבנה ולנהל את מהלך הלחימה משם. במקרים אחרים הוא מצוי בתוכו עם שבויים או אפילו אזרחים חפים מפשע. במצב כזה הוא אמנם לא חשוף לפגיעה ישירה, אך הוא עדיין אינו מספיק ממוגן: קירות המבנה עלולים להיות חלשים ולהתמוטט בפגיעת מרגמה, או חורים שנפערו בקירות מורידים את שכבת ההגנה שלהם ומשאירים אותם חשופים. בתוך שניות המבנה מביא הופך להיות סכנה עבור כל מי שנמצא תחתיו.

צבא ארה”ב פיתח מוצר חדש במיוחד למטרה זו – בצורת טפט קיר דביק. הטפט הוא קל משקל, עמיד במיוחד וניתן לנייד אותו בקלות ממקום למקום. ההבדל בינו לבין הטפטים הפשוטים בהם אנחנו משתמשים בבית הוא החומר ממנו הטפט עשוי: סיבי קוולאר – סיב סינטטי עמיד במיוחד, שנחשב חזק פי 5 מסיבי פלדה. קוולאר משמש לייצור חומרים שונים הדורשים מיגון – החל מקסדות חיילים ועד לרכבי חלל. להגברת העמידות סיבי הקוואלר בטפט משולבים עם פולימר. כך נוצר חומר קל אך עמיד בפיצוצים והפגזות, כשהמפתחים חוזים כי שימוש בו יציל חיי אדם רבים.

1

שכוח לוחם או אזרחים לכודים סופגים אש עוינת, בעת שהוא מתבצר במבנה שאינו ממוגן בעזרת הטפט, הוא צופה סכנת פגיעה ישירה או עקיפה: מרגמות שפוגעות בקירות המבנה, ריקושטים או התמוטטות חלקים מהמבנה במידה והוא אינו חזק דיו להתמודד עם האש. כשהחדר ממוגן עם הטפט המיוחד הטפט מתפקד כמעין רשת שמצליחה לספוג את עוצמת הפגיעה, לשמור על המבנה חזק ולהגן על החיילים הנמצאים בו.

במהלך המחקר בנה צוות המחקר סדרה של מבנים שאינם ממוגנים בגדלים שונים שהופצצו, כשהם ממוגנים עם הטפט. בכל אחד המקרים הצליח הטפט להחזיק את המבנה בהצלחה.

אחד ממפתחי הטפט הסביר כי הרעיון של ציפוי חדר מבפנים על מנת לחזק אותו בשעת קרב אינו רעיון חדש. אולם היתרון של הטפט הוא הקלות בה ניתן להרכיב ולהסיר אותו, כך שלא נדרשת מיומנות מיוחדת עבורו. כך כל יחידה תוכל לשאת איתה ‘רול’ של הטפט, להשתמש בו בעת התבצרות במבנה ולקפל אותו לשימוש נוסף עם סיום המערכה.  הטפט עדיין נמצא בשלבי ניסוי, אך בעתיד הוא עשוי להפוך לפק”ל אצל חיילי החי”ר האמריקאים, בתקווה שימצא את דרכו גם אלינו.